Uteliaisuus 7 askeleessa
Viime viikolla kirjoitimme uteliaisuudesta työelämän supervoimana. Uteliaisuus on edellytys oppimiselle ja kehittymiselle. Se pitää aivot vilkkaina ja silmät kirkkaina, ja estää sammaloitumista. Mutta miltä utelias toiminta käytännössä näyttää? Lääkeyhtiö Novartiksen Chief Learning Officer Simon Brown on kollegoineen luonut uteliaisuuden 7C:n mallin tuomaan struktuuria uteliaisuuden polulle.
CLO Simon Brownin ja kollegoiden 7C:n malli syntyi parivuotisen tutkimus- ja kehityshankkeen myötä, jossa he rakensivat Novartikseen uudenlaista uteliaisuuden kulttuuria. Malli luotiin auttamaan novartislaisia toimimaan uteliaammin – uteliaisuus kun saattaa ensi alkuun tuntua hiukan hähmäiseltä ja epämääräiseltä, ja vakavalle ammattilaiselle haastavalta polulta.
”Tarvitsemme struktuuria uteliaisuuden käsitteen ympärille – se kun saattaa ensi alkuun tuntua hiukan hähmäiseltä ja epämääräiseltä, ja vakavalle ammattilaiselle haastavalta polulta.”
Uteliaisuuden polulle Sinua auttavat seuraavat askeleet:
Context - konteksti
Uteliaisuus edellyttää, että ymmärtää, missä on, mitä on, mitä osaa, mikä kiinnostaa ja mihin keskittyy. Konteksti luo reunat ja fokuksen uuden tutkimiselle.
Community - yhteisö
Keitä ovat he, jotka pystyvät auttamaan Sinua? Keiden ajatukset auttavat Sinua eteenpäin, ketkä pystyvät ohjaamaan Sinua tutkimusmatkallasi? Ketkä tutkailevat kanssasi?
Curation - kuratointi
Edellisistä kohdista on jo syntynyt valtava määrä olettamuksia, ajatuksia ja aihioita. Kuratointi tarkoittaa tärkeän valitsemista ja muun jättämistä.
Creativity - luovuus
Uteliaisuuden polku pyytää Sinulta myös luovuutta. Sinun tehtäväsi on keksiä, mitä kysymyksiä haluat kysyä ja miten hankkimaasi ymmärrystä hyödyntää.
Construction - rakentaminen
Hankittu ymmärrys ja ideat laitetaan tässä vaiheessa täytäntöön kokeillen, testaillen ja maistellen.
Criticality - kriittisyys
Äkkinäisesti tämä kohta saattaa tuntua uteliaisuuden kanssa ristiriitaiselta, mutta jotta uteliaisuus johtaisi oppiin – ja nimenomaan työn kannalta olennaiseen oppiin – on tärkeää tarkastella sekä kokeiluja että itse ajattelua: mitä on tehty, mitä on ajateltu, mitä on opittu? Sisältääkö ajattelu vinoumia, jotka johdattavat myös kokeilut vinksahtaneiksi? Onko tiimissä tarpeeksi laajasti erilaista näkemystä vai onko porukka liian homogeenistä ja ajattelu kapea-alaista? Mitä kokeiluista on opittu? Osoittautuivatko jotkut olettamukset niin vääriksi, että koko kysymyksen asettelu ja uteliaisuuden fokusointi pitää tehdä uudelleen?
Confidence - itseluottamus
Uteliaasti ja kokeillen eteneminen itse asiassa lisää itseluottamusta, koska eteneminen tapahtuu pienin askelin eli pienin riskein, ja palautetta suunnan oikeellisuudesta saa koko ajan.
Mikä antaakin Sinulle rohkeutta käynnistää syklin alusta.
Tämän ohjenuoran avulla Novartiksella on saavutettu huikeita tuloksia uteliaisuuden ja oppimisen vahvistamisessa. Kerromme Novartiksen oppimisen johtamisesta lisää seuraavassa blogissamme. Sillä välin ehdit kenties testata uteliaisuuden 7C:n mallia omassa työssäsi? Mitä kysymystä tai tehtävää voisit lähteä lähestymään mallin avulla?