Johtaja organisaation oppimisen edistäjänä

Oppiminen on nykypäivänä keskeinen menestystekijä. Johdon tärkein tehtävä on mahdollistaa organisaation menestyminen, mikä edellyttää yhä enemmän uskallusta panostaa oppimisvalmiuksiin ja -mahdollisuuksiin organisaatiossa. Tärkeää on myös johdon jatkuva oppiminen – hyvä johtaja uskaltaa oppia virheistään ja onnistumisistaan. Ihmisten innostaminen ja rohkaisu oppimaan edellyttää johdolta niin valmentajan taitoja kuin hyvän oppimiskulttuurin kehittämistä.


Useimmat alat valittavat osaajapulaa. Muutokset toimintaympäristöissä ovat niin nopeita, ettei ihmisten osaamisen uudistuminen pysy muutosten tahdissa. Mittavakin henkilöstökoulutus on osoittautunut monissa tapauksissa liian hitaaksi. Uutta tietoa pitäisi voida siirtää mahdollisimman nopeasti tekemisen uudistamiseen ja työn kehittämiseen. Uuden oppimisen pitäisi tapahtua mahdollisimman lähellä tekemistä. 

Viime ajat ovat korostaneet nopeaa oppimiskykyä. On pitänyt löytää lennossa uusia tapoja toimia puhumattakaan kiihtyvästä tarpeesta tuottaa uusia tuotteita ja palveluja ehkä uusille asiakkaille jopa uusista raaka-aineista ja lähtökohdista. Innovointi- ja kehittämistyötä tehdään lennossa kokeilemalla, oppimalla kokeiluista ja kokeilemalla uudestaan. Menestys tulee siitä, että opitaan mahdollisimman nopeasti palautteesta ja ideoidaan seuraavaa kierrosta edellisen opin pohjalta. Ideointi ja kokeilut edellyttävät uteliaisuutta ja kykyä hakea tietoa uusiin kokeiluihin ja ratkaisuihin. Oppimisesta on tullut osa menestyvää toimintaa ja työntekoa. Oppimisen nopeus mahdollistaa kilpailuedun. Oppiminen on keskeinen menestystekijä.

Oppiminen tarkoittaa muutosta henkilön, tiimin tai jopa organisaation tavassa toimia tai ajatella. Nopeat muutokset edellyttävät nopeaa oppimista. Oppiminen tapahtuu entistä enemmän työpaikalla osana työtä. Työ ja työpaikka on muotoiltava sellaisiksi, että siinä ja siellä voi oppia. Työpaikoista on kehitettävä myös hyviä oppimispaikkoja. Se edellyttää toimintatapoja, joissa syntyy tekemisen ohella uutta osaamista ja joissa opitaan. Toimintatavat tarvitsevat rakenteita, jotka tukevat ja mahdollistavat halutun toiminnan. Tarvitaan myös johtamista, joka kannustaa oppimaan, kokeilemaan, olemaan utelias ja uskaltamaan etsiä uusia ratkaisuja senkin uhalla, että ne eivät toimi. Johtamista on myös hyvän oppimiskulttuurin luominen.

Hyvässä oppimiskulttuurissa jokaisella on halu ratkaista asiakkaan ongelma, saavuttaa tavoite tai löytää aiempaa parempi ratkaisu. Yhden yksilön oppiminen ei riitä, vaan tarvitaan ennen kaikkea yhteistä ja yhdessä oppimista. Hyvässä oppimiskulttuurissa tiimit osaavat ja haluavat oppia yhdessä, huolehtia tiimikaverinkin osaamisesta. Osana tiimin työtä pohditaan jatkuvasti, mitä opittiin edellisestä vaiheesta ja mitä tietoa tarvitaan seuraavaan.  Hyvässä oppimiskulttuurissa jaetaan koko organisaatiossa hyviä oppeja ja käytänteitä sekä onnistuneiden ja myös epäonnistuneiden kokeilujen tuloksia. Tähän on tarvittavat rakenteet ja toimintatavat, joiden avulla koko organisaatio voi oppia ja uudistua.

“Oppimisen etu syntyy vain, jos johto näkee oppimisen menestystekijänä ja uskaltaa panostaa oppimisvalmiuksiin ja -mahdollisuuksiin.”

Johto mahdollistaa menestymisen

Johdon on nähtävä oppiminen keskeisenä menestystekijänä ja uskallettava panostaa sekä ihmisten että tiimien oppimisvalmiuksiin ja -mahdollisuuksiin. Sitoutuminen oppimiseen edellyttää myös johdolta jatkuvaa oppimista. Johtajakin uskaltaa oppia virheistään ja onnistumisistaan. Johdon tehtävä on saada ihmiset innostumaan ja uskaltamaan oppia, oivaltamaan. Se edellyttää johdolta niin valmentajan taitoja kuin hyvän oppimiskulttuurin kehittämistä.

Oppimiskulttuurin kehittäminen on tulevaan menestykseen panostamista

Oppimiskulttuuri muodostuu organisaation arvoista ja uskomuksista, johdon toiminnasta ja oppimisasenteesta sekä toimintatavoista, jotka puolestaan edellyttävät sopivia rakenteita. Learning Advantagen LEADi on oppimiskulttuurimittari, joka kuvaa organisaation oppimispotentiaalia. Mittarin avulla voidaan arvioida, miten arvot, ilmapiiri ja johtaminen tukevat oppimista, miten ihmiset haluavat ja voivat pitää omaa osaamistaan ja ammattitaitoaan yllä ja oppia työssään, kuinka hyvin tiimit oppivat osana tekemistään sekä miten organisaatio hyödyntää kaikkea opittua ja uusiutuu uuden opin myötä. Lisäksi mittarin avulla voidaan arvioida, miten henkilöstö kokee organisaation oppimisen infrastruktuurin eli toimiiko työpaikka myös oppimispaikkana.

Oppimiskulttuurimittarin avulla johto tunnistaa, millainen oppimispotentiaali omassa organisaatiossa on, sekä mitä asioita organisaatiossa, sen yksikössä tai jopa tiimissä kannattaisi kehittää. Mittarin avulla voi myös seurata, miten kehittämistoimet vaikuttavat. Siinä missä taloudellisten mittarien seuranta kuvaa, miten meillä meni ja miten menestyttiin aiemmin, indikoi oppimiskulttuurimittari sitä, miten menestytään nyt ja tulevaisuudessa. Oppimiskulttuurimittari ennakoi, millaiset talousluvut tulevat olemaan jatkossa.


Järjestämme tiistaina 14.6.2022 klo 8.30-9.30 maksuttoman aamuwebinaarin, jossa keskustellaan oppimiskulttuurin ja oppimisen infrastruktuurin arvioimisesta ja kehittämisestä ja tutustutaan kehittämäämme LEADi -työkaluun, jonka avulla selvität organisaatiosi kyvyn hyödyntää oppimista kilpailuetuna. Webinaarin vetävät Leenamaija Otala ja Karoliina Jarenko. Lämpimästi tervetuloa mukaan! Pääset ilmoittautumaan tästä.

Previous
Previous

3 syytä arvioida oppimiskulttuuria

Next
Next

Yhteistyöllä uudelle tasolle – yritykset ja korkeakoulut osaamisen uudistajina