Hyvä oppimispaikka – Case Vincit

Esittelimme edellisessä blogissamme hyvän oppimispaikan esimerkkinä Spotifyn, ja tällä kertaa on vuorossa IT-alan pörssiyritys Vincit Oyj. Vincit on rakentanut oppimisorganisaation työorganisaation sisään. Vincitin organisaatiosta on luotu systemaattinen oppimispaikka, jossa oppiminen tapahtuu työpaikalla, mutta oppimisen tavat on organisoitu ja niitä tuetaan.


Vincit Oyj:n Univincity

Vincit Oyj on suomalainen ohjelmistotalo, jossa työskentelee lähes 600 henkilöä 12 toimipisteessä, joista osa on USA:ssa ja yksi Sveitsissä. Yritys tuli tunnetuksi siitä, että se valittiin monta vuotta peräkkäin Suomen parhaaksi ja kerran jopa Euroopan parhaaksi työpaikaksi (Great Place to Work).

Univincity on Vincit Oyj:n oma koulutusorganisaatio, jonka tehtävä on tukea erityisesti työssä oppimista. Sen rooli on määritetty Vincit Oyj:n strategiassa: ”Teemme merkittäviä panostuksia henkilöstömme ammatilliseen kehittämiseen Univincityn, oman perehdytys- ja koulutusyksikkömme avulla.” Univincityn toiminnan tavoitteet ovat kustannustehokkuus, yksilöllisyys, oikea-aikaisuus sekä oppimisen mahdollistaminen oppijalle ajallisesti.

Ketterä oppiminen on keskeistä. Se tuottaa myös kustannustehokkuutta, koska vincitläiset oppivat eniten työssä, jolloin asiakasprojekteja haetaan myös siinä mielessä, että ne tarjoavat mahdollisuuden oppia uutta ja ratkaista aivan uudenlaisia ongelmia. Toki muitakin oppimisen tapoja hyödynnetään. Työn ohessa järjestetään monenlaista oppia eri aihepiireistä. Järjestelyissä pyritään ketteryyteen ja monimuotoisuuteen sekä tukemaan jokaisen omaa paneutumista opittavaan asiaan. Jokaisen omat oppimisunelmat huomioidaan. Omalla ajalla tapahtuvaa opiskelua tuetaan Vincitin compdev-bonuksella, jota voidaan maksaa kuukaudessa 10 tunnilta. Jokainen oppija, palkasta riippumatta, saa compdev-bonusta 20 euroa tunnilta.


”Oikea-aikaisuus oppimisessa tuo suoraan kustannustehokkuutta työhön”


Yksilöllisyys huomioidaan tarjoamalla oppimismahdollisuuksia monella tavalla. Käytössä on perinteisen koulutuksen lisäksi opintopiirejä sekä sisäisiä mentorointiohjelmia, jotka on kuvattu tarkemmin alempana. Lisäksi järjestetään traineeohjelmia sekä pienryhmille levelup-koulutuksia (valmennuksia, joissa henkilö voi nostaa omaa osaamistaan ”seuraavalle tasolle”). Toinen vincitläinen voi auttaa henkilöä ottamaan haltuun esimerkiksi jonkin teknologian tai muun osaamisen tai kasvattamaan taitoaan kyseisellä alueella. Jokainen voi valita itselleen sopivan tavan oppia.

Oikea-aikaisuus toteutuu projektityössä, kun uusi oppi tulee käyttöön saman tien. (Ketterää oppimista parhaimmillaan!) Univincityssa pyritään luomaan käytänteitä, joissa projektien sisällä toimisi opintopiiri tai level-up-koulutus. Myös mentorointia käytetään projektin ohessa.

Opittavasta aiheesta järjestetään sarja lyhyitä tapahtumia, joissa aiheeseen palataan ja asioita palautetaan mieleen. Näin annetaan oppijoille aikaa ajatella ja omaksua uutta tietoa.

Univincityä johtaa erikseen palkattu ”rehtori” Essi Isohanni, joka on aiemmin toiminut Tampereen teknillisessä yliopistossa ohjelmistotekniikan opettajana. Opettajan pätevyys auttaa Essiä luomaan myös pedagogisesti oikeanlaisia oppimiskokonaisuuksia.


Vincitin opintopiiri

Opintopiireissä on ideana käydä yhdessä työkaverien kanssa läpi jotain mielenkiintoista materiaalia, esimerkiksi suorittaa verkkokurssia tai lukea kirjaa, ja keskustella sitten siitä yhdessä. Opintopiiri voidaan järjestää myös jonkin kurssin yhteydessä, jolloin kurssin antia voidaan syventää yhteisillä tapaamisilla. Opintopiiri toimii käänteisen oppimisen eli ns. flipped classroom -periaatteella: Oppijat paneutuvat ennalta materiaaliin ja yhteinen tapaamisaika käytetään sen pohjalta keskusteluun, jota kokeneempi työkaveri fasilitoi. Opintopiiri kokoontuu kerran viikossa, ja tapaamisten välillä osallistujat työskentelevät aiheen parissa itsenäisesti. Tällöin käsiteltävää asiaa tulee pohdittua ainakin kaksi kertaa, mikä on aina tehokkaampaa kuin yksi pidempi rupeama.

Opintopiiri on ketterä tapa organisoida oppimista. Aihe voidaan valita hyvinkin nopeasti ja tilata siihen liittyvä materiaali (verkkokurssi tai kirja) yrityksen ulkopuolelta. Vincitin omat kokeneemmat asiantuntijat toimivat opintopiirien fasilitoijina, eivät opettajina. Opintopiirin etuja ovat olleet ryhmän tuki, yhdessä tekemisen meininki ja ajallisesti oikea oppimisen tuki henkilön työprojektissa.


Vincitin mentorointiohjelma

Vincitin mentorointiohjelma on aika tyypillinen mentorointimalli. Ohjelma lähtee liikkeelle oppimisen tavoitteista. Mentoroitava eli aktoriksi hakeutuva kertoo, minkä tyyppisiin asioihin haluaa paneutua. Univincity ja sen mentorointitiimi etsii mentoriksi sopivan, aihetta hallitsevan henkilön. Mentorointiparin muodostukseen tulee näin vähän laajempi näkökulma kuin jos aktori itse valitsisi mentorinsa; eri toiminnoista tuleva mentori voi tuoda aivan uusia näkökulmia kehittämiskohteeseen.

Mentorointiprosessi etenee yleensä siten, että mentorointiparit aloittavat aktorin itse kuvailemista tavoitteista ja työstävät niitä vielä yhdessä. Usein tavoitteita täytyy oppimisen myötä vielä täsmentää tai korjata myöhemminkin prosessin aikana. Jokainen mentorointipari tapaa itse määrittelemänsä aikataulun mukaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Joillekin se voi olla yhteinen lounas tai kahvitauko kerran viikossa, toisille pidempi, asialistan mukaan etenevä palaveri kerran kuussa. Alun innostuksen laannuttua pidetään välitapaaminen, jossa mentorointitiimi tukee mentorointipareja. Tämä on havaittu tärkeäksi, jotta työskentely jatkuisi nousujohteisesti, vaikka siirrytäänkin haastavampiin aiheisiin. Mentorointiohjelma päättyy 6 kk:n kuluttua aloituksesta finaaliin, jossa mentorointiparit reflektoivat oppimisprosessiaan ja peilaavat tavoitteita toteutuneeseen.

Mentorointipareille on tarjolla myös tukitoimia. Startti, välitapaaminen ja finaali pidetään isomman ryhmän kanssa. Näin saadaan muodostettua pieni yhteisö, jossa useampi ihminen on suunnilleen samassa vaiheessa oppimisprosessinsa kanssa ja tukea kollegoilta voi saada jutustelemalla epämuodollisestikin. Mentoroinnin työkirja ohjaa aktorin työskentelyä. Moni muukin organisaatio on tuottanut oman mentoroinnin työkirjan tukemaan mentorointiprosessia ja ohjaamaan sekä mentorin että aktorin työskentelyä.

Mentorointitiimistä on mahdollista pyytää fasilitaattoria mentorointitapaamiseen tarpeen vaatiessa. Vincitiläiset voivat osallistua useamman kerran mentorointiohjelmaan, jos he esim. haluavat jatkaa saman teeman kehittämistä. Toisaalta aktorin alkuperäinen kehittämisaihe saattaa myös muuttua mentorointiprosessin aikana. Mentorointi voi toimia tehokkaasti myös sellaisten erityisosaamisten opettelussa, josta ei ole verkossa tarjolla kurssia.

Vincitläiset ovat olleet tyytyväisiä ohjelmaansa. Mentorointiohjelmia käynnistetään kahdesti vuodessa. Uutena piirteenä jouduttiin korona-ajan takia kehittämään mentoroinnista etäversio. Lisäksi Vincit käyttää myös yhteistyöyritysten asiantuntijoita mentoreina, jos omassa yrityksessä ei ole tarvittavaa osaajaa.

Vincitillä tarjotaan oppimismahdollisuuksia työntekijöille monilla eri tavoilla, jotta mahdollistetaan jokaisen yksilöllinen kehittyminen. Löydätkö Sinä Vincitin oppivasta organisaatiosta inspiraatiota oman organisaatiosi oppimisen johtamiseen?

Previous
Previous

Ketterä oppiminen on nyt entistä tärkeämpää

Next
Next

Hyvä oppimispaikka – Case Spotify